✓ GRATIS VERZENDING VANAF €30-

Is koffie echt zo gezond?

Geplaatst op december 17 2021

Is koffie drinken echt zo gezond

Koffie is de meest gedronken drank in Nederland. Maar hoe gezond is koffie nou echt? Het antwoordt op deze vraag is simpel, Ja koffie is gezond.

Talloze wetenschappelijke onderzoeken hebben aan getoond dat koffie beschermt tegen ziektes, zorgt voor een betere vet verbranding en verschillende voedingsstoffen bied! Veel van deze gezondheidsvoordelen zijn te danken aan de cafeïne die koffie van nature bevat. Echter kan dit ook een keerzijde hebben als je teveel cafeïne binnenkrijgt.

 

Hoe zet je een gezonden kop koffie...

 

Welke soort koffie is gezond?

Niet alle soorten koffie zijn gezond helaas. Koffie met suiker, zoetstof of melk is minder gezond. Een koffie verkeerd, cappuccino of latte macchiato kan wel lekker smaken, maar is niet altijd even gezond.

Suiker stimuleert de vetopslag. Drink je dagelijks 3 kopjes koffie met 2 klontjes suiker per dag? Dan neem je jaarlijks (schrik niet) 35.000 kilocalorieën aan suiker in! Ook te veel melk heeft een negatief effect. Voornamelijk als je lactose intolerant bent. 

De beste en gezondste optie is dus een zwarte koffie. Als je dit niet lust, voeg dan een klein beetje stevia of kokosbloesemsuiker toe om je koffie zoeter te maken. Een lekkere, gezonde vervanging voor melk is ongezoete amandelmelk.

Hoeveel koffie per dag

Er wordt geadviseerd om niet meer dan 4 koppen koffie per dag te drinken. Te veel koffie heeft een negatief effect op je gezondheid. Hoeveel koppen koffie per dag je veilig kunt drinken hangt af van verschillende factoren:

  • De grootte van je kop koffie
  • Je leeftijd
  • Of je zwanger bent en/of borstvoeding geeft of niet
  • De manier waarop de koffie is gezet

Als je onder de 18 bent of zwanger, wordt er aangeraden minder koffie te drinken. De cafeïne in koffie kan de ontwikkeling op het zenuwstelsel van kinderen en baby’s verstoren, ook in de baarmoeder. Daarom wordt maximaal 1 kop koffie per dag aangeraden en liever helemaal geen koffie.

Cafeïne 

De stof waar koffie zo bekend omstaat, cafeïne! Cafeïne bied vele voordelen. Het zorgt er onder andere voor dat je energie krijgt en je wakker houdt, maar kan ook een negatief effect hebben. Te veel cafeïne kan leiden tot:

  • Slapeloosheid
  • Een onrustig gevoel
  • Angstgevoelens
  • Hoofdpijn

In een kop koffie zit gemiddeld 50 tot 100 milligram cafeïne. In kleine hoeveelheden is cafeïne ongevaarlijk. Het zorgt juist voor een verhoogde concentratie en prestatie, en gaat vermoeidheid tegen. Er wordt over het algemeen aangeraden niet meer dan 400 milligram cafeïne per dag te drinken. Wanneer je moeite hebt met slapen kan het verstandig zijn om vanaf het eind van de middag geen koffie meer te drinken.

 

Voordelen van koffie...

 

Korte termijn 

 

Helpt met afvallen

Cafeïne is een van de weinigen natuurlijke voedingsstoffen die helpt bij afvallen. Cafeïne zorgt ervoor dat de stofwisseling  3 tot 11% stijgt na het drinken van koffie met cafeïne. Hierdoor verbrand je extra calorieën, zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Je valt dus sneller af. Het beste van alles is dat koffie met name effectief is bij het verbranden van vet: cafeïne stimuleert de vetverbranding met wel 29%.
 

Koffie geeft je meer energie en maakt je slimmer

Cafeïne wordt binnen 4 minuten in je bloedbaan opgenomen. Cafeïne blokkeert het stofje adenosine, waardoor de energie verwekkende stofjes norepinephrine en dopamine talrijker worden en jij meer energie krijgt. 
Maar cafeïne doet nog veel meer met je brein. Het verbetert je geheugen, reactiesnelheid, alertheid, humeur en algemene cognitieve vermogen. Heb je een belangrijke taak te volbrengen? Koffie is jouw helpende hand.
 
Koffie notitieboekje pen laptop
 

Bevat gezonden voedingsstoffen

Hoewel een kop koffie slechts 1 calorie (kcal) levert, bevat het een noemenswaardige hoeveelheid vitaminen en mineralen. Een grote mok koffie (240 ml) bevat de volgende vitaminen en mineralen:
  • Vitamine B2
  • Vitamine B5
  • Vitamine B1 en B3
  • Kalium en mangaan
  • Magnesium
  • Foliumzuur en fosfor
Als je twee grote mokken koffie met cafeïne drinkt, heb je al een kwart van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2 binnengekregen. 
 

Lange termijn 

 

Koffie bevat veel antioxidanten

Antioxidanten zijn nodig om je cellen te beschermen. De gemiddelde persoon haalt de meeste antioxidanten in zijn voeding uit koffie! De meeste mensen krijgen meer antioxidanten binnen van de koffie.
Antioxidanten beschermen je lichaam tegen stoffen die je cellen kunnen beschadigen. Koffie speelt en belangrijke rol in het vertragen van het verouderingsproces en het ondersteunen van de weerstand tegen ziektes.
 

Koffie kan beschermen tegen kanker

Koffie zorgt ervoor dat men 40% minder kans heeft op leverkanker. Een grootschalig onderzoek met bijna een half miljoen deelnemers liet zien dat mensen die 4 à 5 kopjes koffie per dag dronken 15% minder risico hadden op darmkanker. Het is alleen het geval bij cafeïnerijke koffie. Dit geeft niet aan dat koffie je de garantie kan geven om te beschermen tegen kanker.
  

Leef langer met koffie

Koffiedrinkende mannen hebben 20% minder risico om dood te gaan en koffiedrinkende vrouwen zelfs 26% minder risico dan niet-koffiedrinkers. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek waarin mensen voor 18–24 jaar lang tijd werden gevolgd.
 

Verlaagt kans op diabetes 2 

Koffie kan een rol spelen bij het voorkomen bepaalde ziektes. Uit onderzoek blijkt dat mensen die koffie drinken rond de 35% minder risico lopen om diabetes type 2.
 

Helpt tegen depressie 

Koffie helpen bij het voorkomen van een depressie. Vrouwen die 4 of meer kopjes koffie per dag dronken, hadden 20% minder risico om een depressie te ontwikkelen dan vrouwen die dat niet deden. Daarnaast verlaagt het de kans op zelfmoord. 
 

Hartziekten, hersenbloedingen en dementie

Ten slotte verlaagt koffie de kans op hartziekten, hersenbloedingen en dementie. Zo kan koffie het risico op alzheimer voorkomen.

 

Wanneer is koffie ongezond?

 

Teveel cafeïne kan leiden tot...

  • Nerveus en opgejaagd gevoel
  • Slapeloosheid
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Buikvet
  • Hoofdpijn
  • Angstigheid
  • Trillende handen
  • Duizeligheid
  • Suizende oren

Effect van cafestol

Zoals je eerder hebt gelezen maakt de manier van koffiezetten uit voor het maximale aantal kopjes koffie dat je per dag mag drinken. Dit komt door het gehalte aan cafestol in de koffie. Cafestol verhoogt kans op een hartaanval of hersenbloeding. De zetmethode bepaald de hoeveelheid cafestol in koffie:

    • Weinig cafestol: Filterkoffie, oploskoffie en koffie gezet met koffiepads of een percolator
    • Matige hoeveelheid cafestol: Espresso en koffie van cups
    • Veel cafestol: Kookkoffie en koffie gezet met een cafetière

        Drink per dag dus maximaal 4 kopjes koffie van een koffieautomaat.

        Gevaarlijke stoffen in koffie?

        Er wordt ook beweerd dat er ook schadelijke stoffen in koffie zitten die slecht zijn voor de gezondheid. Geen paniek! Dit niet het geval. De enige stof in koffie die schaden kan aanrichten is acrylamide. Deze stof is kankerverwekkend. Gelukkig komt het in zulke kleine hoeveelheden voor dat het pas schadelijk wordt, als je jaren lang 30 koppen koffie per dag drinkt. Je kan dus gewoon koffie blijven drinken.  

         

        0 opmerkingen

        Laat een reactie achter

        Alle blogopmerkingen worden gecontroleerd voordat ze worden gepubliceerd